سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر چیست؟ چرا بهینه سازی تصاویر برای وبسایت‌ها حائز اهمیت است؟ شیوه‌های بهینه سازی عکس برای وب‌سایت چگونه است؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی کلی اهمیت بهینه سازی تصاویر در سئو داخلی سایت بپردازیم و به سوالات متداول در این زمینه، پاسخ دهیم.

بهینه سازی عکس‌ها

بهینه سازی تصاویر چیست؟

 

بهینه سازی تصاویر در واقع مجموعه کارهایی است که شما برای افزایش کیفیت عکس‌های وبسایت خود به منظور جلوگیری از کاهش سرعت بارگذاری صفحات انجام می‌دهید. بهینه سازی تصاویر یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار برای پیشرفت برند شما به حساب می‌آید که در ادامه به توضیح تاثیرات مثبت و دلایل اهمیت آن ، خواهیم پرداخت.

چرا باید عکس‌های وبسایت را بهینه سازی کنیم؟

همانطور که اشاره شد، تصاویر به دلیل حجم بالایی که به خود اختصاص می‌دهند، قادر هستند سرعت بارگذاری سایت شما را کاهش دهند. همچنین واضح است که یک وبسایت با سرعت بارگذاری پایین، چیزی جز خستگی و اتلاف وقت را برای کاربران به همراه نخواهد داشت. سرعت پایین آپلود شدن صفحات، باعث می‌شود کاربران خیلی زود و بدون انجام کلیک خاصی در صفحات شما، از سایت خارج شوند که این اتفاق، طبق الگوریتم‌های گوگل آسیب زیادی به رتبه برند شما وارد خواهد کرد. نکته قابل توجه دیگری که درباره تصاویر به چشم می‌رسد، فضای زیادی است که در صفحه شما اشغال می‌کنند. شلوغی وبسایت شما، علاوه بر افت کیفیت، ترافیک مفید کسب شده شما را نیز کاهش خواهد داد.

استفاده از عکس مناسب محتوا

شاید یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد بهینه سازی تصاویر باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از تصویر مناسب یا به عبارتی مرتبط با محتوا است. می‌دانید که تصاویر، کمک زیادی به درک بهتر کاربران از مقالات شما می‌کنند و با مشاهده تصاویر صفحه شما، زمان بیشتری را در وبسایت شما سپری خواهند کرد. حال در صورت عدم ارتباط بین محتوا و تصاویر آپلود شده، شما در جلب توجه مخاطبانتان ناکام خواهید ماند و باید انتظار خروج زودهنگام آنها از سایت و کاهش ترافیک را داشته باشید. یکی دیگر از عواملی که اهمیت ارتباط میان تصاویر و محتوا را افزایش می‌دهد، توجه موتورهای جستجوی گوگل به این موضوع است. وجود ارتباط میان تصاویر و مطالب و کلمات حاشیه‌ای آن، باعث بهبود رتبه بندی شما در صفحه نتایج جستجو خواهد شد. در ادامه قصد داریم به معرفی تعدادی سایت مناسب بغبرای انتخاب عکس بپردازیم.
معرفی چند سایت برای انتخاب عکس
• سایت Flickr
• سایت 500px
• سایت Shopify
• سایت FreeImage
• سایت Unsplash
• سایت StockSnap

نکات مهم قبل از بارگذاری تصاویر

نکات مهم قبل از بارگذاری تصاویر

قبل از بارگذاری تصاویر چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

در زمینه بهنیه سازی تصاویر وبسایت، نکات حیاتی وجود دارد که رعایت آن، به طور مستقیم موجب بهبود سئو وب‌سایت شما خواهد شد. راهکارها و شیوه‌های گوناگونی برای بهینه سازی عکس‌ها مطرح شده است که در ادامه مهم‌ترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

انتخاب نام مناسب

در اولین قدم سعی کنید در انتخاب نام تصویرتان، بیشترین وسواس را به خرج دهید! زیرا همانطور که اشاره شد، موتورهای جستجو به بررسی دقیق تصاویر صفحه شما می‌پردازند. از همین رو، سعی کنید نام تصویر منتخب شما، کاملا مرتبط با خود تصویر بکار رود. دقت به این نکته، موجب توجه بیشتر موتورهای جستجو به صفحه شما می‌شود و بر سئو سایت شما تاثیرات قابل توجه را اعمال خواهد کرد.

انتخاب فرمت مناسب

پیش از شروع بهینه سازی عکس‌ها، به فرمت آنها دقت کنید یا به عبارتی دیگر از تناسب فرمت‌های آنها اطمینان حاصل نمایید زیرا هر تصویر، فرمت خاصی را به خود اختصاص می‌دهد. فرمت‌های اصلی تصاویر، شامل png و jpg و gif می‌شوند، که در ادامه به توضیح هر یک از آنها خواهیم پرداخت :

فرمت png

فرمت png از حجم و کیفیت بالاتری نسبت به دو فرمت دیگر برخوردار است و معمولا برای تصاویر ساده وکوچک مانند بردارها و نمودارها به کار گرفته می‌شود. از دیگر مزایای قابل توجه این فرمت، می‌توان به حفظ کیفیت بالا در زمان فشردگی و پشتیبانی از تصاویر با تعداد رنگ بالا اشاره نمود.

فرمت jpg

فرمت jpg که به jpeg نیز معروف است، در دسته محبوب‌ترین فرمت‌های تصاویر قرار دارد. این فرمت علاوه بر ارائه کیفیت بالا، حجم کمی را به خود اختصاص می‌دهد که باعث چندین برابر شدن محبوبیت این فرمت است. فرمت jpg در میان مرورگرها نیز محبوبیت دارد و می‌توان گفت تمامی مرورگرهای مورد استفاده شما، از این فرمت پشتیبانی می‌کنند. در این قالب، شما قادر هستید اندازه و ابعاد تصویر را تغییر دهید بدون آنکه از کیفیت آن کاسته شود. این فرمت می‌تواند تقریبا از تمامی رنگ‌ها پشتیبانی کند، و برای تصاویر سیاه سفید نیز کارآمد خواهد بود.

فرمت gif

فرمت gif که در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، مناسب‌ترین گزینه برای تصاویر انیمیشنی و متحرک به حساب می‌آید. این فرمت به دلیل کیفیت پایین‌تر و عدم پشتیبانی از تعداد رنگ‌های فراوان، صلاحیت استفاده برای تصاویر ثابت را ندارد. همچنین این فرمت از حجم کمتری برخوردار است که باعث شده است تا به گزینه مناسب‌تری نسبت به فرمت mp4 برای ویدیو کلیپ‌های کوتاه تبدیل شود.

تعیین اندازه و ابعاد مناسب عکس

هر وبمستر، موظف است اندازه تصاویر را متناسب با ابعاد صفحه مورد نظر خود تنظیم کند. تغییر و تنظیم ابعاد عکس‌ها بسیار آسان و بی دردسر است به طوری که انجام آن حتی با استفاده از نشانگر موس امکان پذیر است. البته پیشنهاد ما به شما این است که پیش از قرار دادن تصاویر در وردپرس، ابعاد آنها را از طریق ابزارها و نرم افزارهای موجود تنظیم نمایید.

فشرده سازی تصاویر

توجه داشته باشید، هرچه حجم تصاویر شما بالاتر باشد، سرعت بارگذاری آنها کمتر خواهد شد و همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، این اتفاق تاثیرات منفی زیادی مانند کاهش ترافیک را برای برند دیجیتالی شما به همراه خواهد داشت. از طرفی شما موظف به رعایت تعادل بین میزان فشرده سازی و سایز تصاویر هستید. حال ما قصد داریم در ادامه به معرفی چند پلاگین فشرده سازی و کاهش سایز تصاویر در وردپرس بپردازیم تا شما قادر به تنظیم فشردگی عکس‌ها بدون کاستن کیفیت شوید.
پلاگین‌های کاهش سایز عکس در وردپرس
• ShortPixel Image Optimizer
• Imagify Image Optimizer
• Optimus Image Optimizer
• WP Smush

ریز نکات اضافه کردن عکس به محتوا

ریز نکات اضافه کردن عکس به محتوا

ریز نکات اضافه کردن عکس به محتوا

در راستای بهینه سازی تصاویر، استانداردهای دیگری نیز در زمینه بارگذاری عکس در محتواها وجود دارد که رعایت آنها هم می‌تواند موجب بهبود سئو سایت شما شود. حال می‌خواهیم با هم چند مورد از این ریز نکات را مورد بررسی قرار دهیم:

اضافه کردن کپشن

برخی تصاویر مانند اینفوگرافیک‌ها، نیازی به کپشن و توضیحات نخواهند داشت و عدم استفاده از کپشن برای این نوع تصاویر، آسیبی به بهینه سازی عکس‌ها وارد نخواهد کرد. اما برای تصاویر دیگری که در صفحات وبسایت شما بارگذاری می‌شوند، اضافه نمودن کپشن و توضیحات کامل کننده می‌توانند برگ‌های برنده بهینه سازی آن باشند. توجه داشته باشید که کپشن تصاویر شما، بیشتر از خود بدنه محتوا مورد توجه کاربران قرار خواهند گرفت. حال شما باید سعی کنید تا با استفاده از کپشن‌های مرتبط و متناسب با تصاویر، کاربران را بیشتر به خود جذب کنید تا سئو عکس‌های شما، به بهترین نحو ممکن صورت بگیرد.

استفاده از تگ Alt

در ابتدا باید بدانید که گوگل، اهمیت و ارزش بسیار زیادی برای تگ‌های Alt قائل است به گونه‌ای که می‌توان اظهار داشت استفاده از آن برای عکس‌ها تا حدودی ضروری است. تگ Alt در واقع موضوع و محتوای یک تصویر را بیان می‌کند و همچنین یک راهنمای کلی برای کاربرانی است که در حال مشاهده تصاویر صفحه شما هستند. همچنین شما با استفاده از تگ Alt، موضوع و عنوان عکس‌ها را به موتورهای جستجو نشان می‌دهید و زمینه بهینه سازی و بهبود رتبه بندی برند خود را از این طریق فراهم می‌کنید. از دیگر ویژگی‌های مفید تگ‌های Alt می‌توان به بکار رفتن آن با عنوان “متن جایگزین” در زمان بروز مشکل در بارگذاری تصاویر اشاره نمود. با این ویژگی، کاربران علی رغم عدم دسترسی به عکس، از مفهوم آن مطلع خواهند شد.

اضافه کردن عکس به نقشه سایت یا Site Map

برای بارگذاری تصاویر منتخبتان، الزامی برای ساخت نقشه سایت جدید وجود ندارد. به عبارتی دیگر، شما می‌توانید در سایت مپ مورد استفاده‌تان، صرفا اطلاعات را بر روی تصاویر قرار دهید. همچنین برای هر URL لیست شده در سایت مپ، میتوانید اطلاعات و توضیحات تکمیلی را به تصاویر مهم موجود در آن صفحه اضافه نمایید.

معرفی چند ابزار رایگان برای بهینه سازی تصاویر

در انتها، سعی داریم چند ابزار کاربردی و رایگان را برای بهینه سازی تصاویر به شما معرفی کنیم :
• TinyJPG
• Kraken.io
• Optimizilla
• Photoshop
• Compressor.io

نتیجه گیری

پی بردیم که نادیده گرفتن تاثیر بهینه سازی تصاویر، می‌تواند با شیوه‌های گوناگون برای سئو سایت شما دردسر ساز باشد. از طرفی امروزه اهمیت به کاربران بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است. سئو تصاویر، علاوه بر زیبایی سایت شما، سرعت بارگذاری صفحات را نیز بهبود می‌بخشد که خود امتیاز بزرگی برای حفظ ترافیک به شمار می‌رود. پیشنهاد ما به شما این است حتما بهینه سازی تصاویر وبسایت خود را جدی بگیرید و از کنار اهمیت آن به سادگی عبور نکنید. در آخر، ممنون که تا انتهای این مقاله هم با ما همراه بوده اید. می‌توانید تجربیات خود را از نتایج و تاثیرات سئو عکس‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.